Gynekologická fyzioterapia

Ženské telo je výnimočný nástroj, o ktorý je potrebné sa neustále starať

Gynekologická fyzioterapia sa venuje ženám, ktoré sa počas života stretávajú s :

• inkontinenciou (nekontrolovateľným únikom moču)
  • bolestivou menštruáciou
  • sexuálnymi problémami
  • bolestivou panvou
  • neplodnosťou
  • prípravou na pôrod
  • popôrodným oslabením bruška a panvového dna

Ženské telo je výnimočný nástroj, o ktorý je potrebné sa neustále starať. Mnoho žien sa počas života stretne s rôznymi problémami, o ktorých sa neodvážia rozprávať a často sú pociťované ako tabuizované.

Je dôležité, aby sa ženy nebáli o podobných problémoch hovoriť a vyhľadali potrebnú pomoc do ktorej jednoznačne patrí aj gynekologická fyzioterapia.

Gynekologická fyzioterapia rehabilitácia žena cisársky rez
Svaly panvového dna

Dysfunkcie v oblasti panvového dna sa dajú riešiť pomocou špeciálnych fyzioterapeutických prístupov. Je dôležité naučiť sa správne s panvovým dnom pracovať. Nie vždy je problém v oslabení svalov panvového dna. Častokrát sa naopak v praxi stretávame s panvovým dnom, ktoré je skôr hypertonické ( svaly majú zvýšené napätie). Pomocou fyzioterapeutického vyšetrenia vieme tieto dva stavy od seba odlíšiť a následne vytvoriť na mieru ušitý správny cvičebný plán, pomocou ktorého odstránime poruchy v oblasti panvového dna a zbavíme ženy mnohých problémov vznikajúcich na základe porúch v tejto oblasti.

Fyzioterapia a tehotenstvo

Gynekologická fyzioterapia rehabilitácia pocas tehotenstva
Fyzioterapia počas tehotenstva

Počas života takmer každej ženy prichádza obdobie, kedy je schopná vynosiť a porodiť dieťa. Obdobie tehotenstva je jedným z najkrajších v živote ženy, avšak mnoho budúcich mamičiek si týmto obdobím prechádza s väčšími ťažkosťami či bolesťou. Ženské telo prechádza obrovskými zmenami či už psychickými, alebo fyzickými. Práve fyzické zmeny sa častokrát môžu prejaviť vo forme diskomfortu prípadne až bolesti (napríklad bolesťou v oblasti driekovej či krčnej chrbtice, bolesťami či opuchmi nôh, sťaženým dýchaním či únavou).  Aj v tomto období je fyzioterapeutická starostlivosť potrebná. Je dôležité budúcu mamičku naučiť, ako pracovať so svojím meniacim sa telom, aby si sama dokázala uľaviť od bolesti a toto krásne obdobie života prežila naplno.

Gynekologická fyzioterapia po prirodzenom pôrode

Je dôležité nezabúdať aj na tie z nás, ktoré svoje dieťatko už vynosili a porodili. Po pôrode sa mamičky venujú hlavne svojim deťom. Je to náročné obdobie vo všetkých smeroch, avšak je dôležité myslieť aj na svoje telo a počúvať ho. Každý pôrod je iný a prináša so sebou veľké zmeny. Či to bol pôrod prirodzený alebo pôrod cisárskym rezom. V oboch prípadoch v období šestonedelia dochádza k procesu hojenia. V prípade prirodzeného pôrodu je dôležité nezabúdať na oblasť panvového dna a jeho správne uvedomovanie si a zapájanie. Rovnako je dôležité naučiť sa správne držanie tela, ktoré následne vedie k zlepšeniu stereotypov a zabráneniu zbytočných bolestivých stavov.

Gynekologická fyzioterapia po cisárskom reze

Po pôrode cisárskym rezom je dôležité zdôrazniť aj potrebu starostlivosti o jazvu. Tú treba prijať za vlastnú a správnou starostlivosťou zabrániť vzniku funkčných porúch, ktoré sa môžu neskôr prejaviť bolesťami či už v oblasti panvy, dolných končatín, chrbtice, alebo vo forme iných ťažkostí. Spomínaným bolestiam je možné predísť odborne zvolenou individuálnou fyzioterapiou.

Každá žena je iná.

Na základe fyzioterapeutického vyšetrenia zvolíme vždy na mieru ušitú individuálnu terapiu, v snahe naučiť mamičku, ako pracovať so svojím telom a ako sa oň starať, aby v budúcnosti predišla rôznym problémom, ktoré sa po pôrodoch často vyskytujú a spôsobujú nepríjemné pocity či dokonca bolesť.